کد مطلب:277173 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

سوره آل عمران
(أَفَغَیر دینِ الله یَبغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إلَیه یُرجَعُونَ). [1] .

«آیا جز دین خدا را می جویند؟ با آن كه آنچه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه تسلیم او هستند، و به سوی او بازگردانیده می شوند».

در تفسیر این آیه شریفه و جهانی شدن آیین توحید و حاكمیت آخرین دین خدا بر سرتاسر جهان، روایات چندی از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده است كه به قسمتی از آنها در اینجا تبرّك می جوئیم:

1 ـ امام باقر (علیه السلام) در مورد ظهور حضرت قائم (علیه السلام) می فرماید:

«هنگامی كه حضرت قائم (علیه السلام) قیام كند، هیچ آبادی و سرزمینی در روی كره زمین باقی نمی ماند مگر این كه ندای «لا إله إلاّ الله و محمّداً رسول الله» در آنجا بلند شود. و این همان گفتار خدای تعالی است كه (وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فی السّماوَاتِ وَ الأَرْضَ...) [2] و حضرت صاحب الأمر (علیه السلام) «جزیه» را نمی پذیرد چنان كه رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) می پذیرفت و این، همان قول خدای تعالی است كه، با كافران بجنگید تا هیچ فتنه ای باقی نماند و دین تماماً از آن خدا باشد». [3] .

2 ـ در تفسیر همین آیه شریفه از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمود:

«هنگامی كه حضرت قائم مهدی (علیه السلام) قیام كند هیچ نقطه ای در روی زمین باقی نمی ماند جز این كه بانگ «لا اله الا الله و محمّداً رسول الله» در آنجا بلند شود». [4] .

3 ـ در مورد همین آیه مباركه در حدیثی از امام كاظم (علیه السلام) در باره حضرت قائم (علیه السلام) چنین می خوانیم:

ابن بكَیْر، گوید: از امام كاظم (علیه السلام) در مورد این آیه شریفه پرسیدم، حضرت فرمود:

«انزلَتْ فِی القائم (علیه السلام) اِذا خَرَجَ بِالْیَهُوْدِ وَ النَّصاری وَ الْصّابئین وَ اْلزَّنادِقَة و



[ صفحه 252]



أَهْل الرَدَّة وَ الكُفّار، فِی شَرْقِ الأرْضِ وَ غَرْبِها فَعَرَضَ عَلَیْهِم الإسلام، فَمَنْ أسْلَمَ طَوْعاً أمَرَهُ بِالصَّلاةِ و الزَّكاةِ وَ ما یُؤمَرُ بِهِ الْمُسْلِم وَ یَجِبُ لله عَلَیْه، وَ مَنْ لَمْ یسلم ضَرَبَ عُنُقَهُ حتّی لا یَبْقی فِی المَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ أحَدُ إِلاّ وَحَّدَ الله». [5] .

«این آیه، در باره حضرت قائم (علیه السلام) نازل شده است. هنگامی كه ظاهر شود، آیین مقدّس اسلام را در شرق و غرب جهان، به یهود و نصاری و صائبان و ملحدان و مرتدان و كافران عرضه می دارد، هر كس آن را از روی میل و رغبت بپذیرد، به نماز و زكات و دیگر فرائض اسلامی امر می فرماید و هر كس امتناع ورزد، گردنش را می زند تا در همه شرق و غرب جهان جز موحّد و یكتا پرست باقی نماند».


[1] سوره آل عمران، آيه 83.

[2] سوره انفال، آيه 39.

[3] المحجّه، ص 50 و تفسير عياشي، ج 2، ص 65.

[4] ينابيع المودّة، ج 3، ص 236، باب 71 ـ تفسير عياشي، ج 1، ص 207، ح 81، تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 362، ح 229.

[5] تفسير عياشي، ج 1، ص 207، ح 82 ؛ المحجه، ص 50، اثبات الهداة، ج 3، ص 549، ح 552 ؛ تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 362، ح 230.